تولید مشترک به نفع سینمای مستند است 

13:06 - 20 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۳۸۹
تولید مشترک به نفع سینمای مستند است 
اباذر صالحیان مدیر گروه مستند شبکه افق، معتقد است تولید مشترک خونی تازه در رگ‌های سینمای مستند ایران است. 

خبرگزاری میزان - اباذر صالحیان مدیر گروه مستند شبکه افق، درباره امکان همگرایی بین بخش دولتی و خصوصی برای تولید مشترک اثر مستند در گفت‌گو با میزان گفت: چنین امکانی وجود دارد. یکی از دلایلی که در این بخش ضعیف بوده‌ایم این است که نهادها و ارگان‌ها به واسطه فیلمسازان با هم مرتبط می‌شدند و دقیقا یکی از بهانه‌های رویدادی مانند «پرتاب» ارتباط گرفتن مستقیم نهادها است که می‌تواند منجر به تولید مشترک شود. تولید مشترک به نفع همه است و قطعا امکان‌پذیر است. 

وی درباره رویداد ارائه تخصصی مستند «پرتاب» گفت: برای شروع بسیار خوب بود. جای چنین رویدادی خالی بود و این یک اتفاق ویژه برای سینمای مستند است. ولی اولین قدم معمولا ضعف‌هایی دارد که در دوره‌های آتی باید رفع شود. 

صالحیان افزود: مزیت اصلی چنین رویدادی، ایجاد مشارکت بین نهادها و وصل شدن مراکز تولید مستند است. در تمام این سال‌ها کمبود مشارکت داشته‌ایم، مستندسازها به سختی می‌توانند مشارکت نهادها و مراکز مختلف را به دست بیاورند. این بسیار مهم و سخت است که چند نهاد و ارگان بیایند و روی یک کار سرمایه‌گذاری کنند. اتفاق ویژه این بود که رویداد «پرتاب» باعث شد تا نهادها بدون واسطه با هم ارتباط برقرار کنند. قبلا فیلمساز نقش رابط و واسطه را بین چند نهاد ایفا می‌کرد، ولی اینجا ارتباط به شکل مستقیم و خوب اتفاق افتاد. 

اباذر صالحیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: پیشنهاد من این است که به جای سالی یکبار، هر شش ماه یک رویداد پیچینگ برگزار شود و در طول سال ۲ بار برنامه ارائه طرح‌های مستند داشته باشیم. کیفیت برخی از طرح‌ها بالا نبود، این مستلزم زمان دادن به چنین رویدادی است تا به صورت کامل جا بیفتد. نکته دیگر اینکه تنوع موضوعی طرح‌ها کم بود و اگر برای طرح‌ها دسته‌بندی اتفاق می‌افتاد، خیلی بهتر بود. ما که در شبکه تلویزیونی فعالیت می‌کنیم، بیشتر دنبال مجموعه هستیم، ولی تعداد مجموعه‌ها کم بود و اگر دسته‌بندی وجود داشت، هر ارگان و نهادی باتوجه به اولویت‌های خود در روزهایی که طرح‌های موردنظرش ارائه می‌شوند، حضور پیدا کرده و آن‌ها را رصد می‌کند. 

مدیر گروه مستند شبکه افق درباره طرح‌های ارائه شده توضیح داد: سه مجموعه و یک طرح تک قسمتی که به اولویت‌های شبکه نزدیک بودند را انتخاب کردیم، بحث و گفتگو خواهیم کرد که شرایط حمایت و سرمایه‌گذاری را بررسی کنیم. نکته خیلی مهم، پیگیری و ارزیابی است. باید این اتفاق بیفتد که مشخص شود این رویداد چقدر توانسته مفید باشد و کدام طرح‌ها به نتیجه و تولید رسیدند. 

صالحیان درباره پیشنهادهای خود برای برگزاری دوره‌های بعدی رویداد «پرتاب» مطرح کرد: تنوع و دسته‌بندی بسیار مهم است. اگر سرمایه‌گذاران بتوانند از یک مرحله قبل‌تر و قبل از اینکه پالایشی از سمت هیات انتخاب صورت بگیرد، حضور پیدا کنند، خوب است. هیات انتخاب باتوجه به نگاه و اولویت‌های خود طرح‌ها را انتخاب می‌کند و اگر سرمایه گذاران بتوانند در این مرحله حضور پیدا کنند، شاید بهتر باشد. 

رویداد ارائه طرح مستند «پرتاب» به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ۱۷ و ۱۸ شهریورماه در پردیس چارسو برگزار شد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *